Kulturní a kreativní odvětví mohou hrát v budoucnu významnější roli

Všechny kraje v České republice si díky evropské dotaci z Národního plánu obnovy mohly pořídit Strategii rozvoje a podpory kulturních a kreativních odvětví. Ta pro Pardubický kraj je hotová a na svém zasedání ji minulý týden schválili i zastupitelé kraje. Ne každý si ale pod tímto názvem umí představit konkrétní věci, proto jsme o vysvětlení požádali radního pro kulturu Pardubického kraje Romana Línka.



 Co si máme představit pod pojmem kulturní a kreativní odvětví?



Kulturními a kreativními odvětvími se rozumí všechna odvětví, jejichž činnosti jsou založeny na kulturních hodnotách nebo na uměleckých a jiných individuálních nebo kolektivních kreativních projevech. Patří k nim například architektura a design (včetně módního návrhářství), archivy, knihovny a muzea, umělecká řemesla, audiovizuální odvětví (například kinematografe, televize, videohry a multimédia), hmotné a nehmotné kulturní dědictví, festivaly, hudba, literatura, scénická umění, knihy a vydavatelská činnost, rozhlas a výtvarné umění. Budou mít stále větší potenciál vytvářet inovace a pracovní místa, zejména na základě duševního vlastnictví. Takové lidi zaměstnávají nyní už například firmy Ravensburger Karton, s.r.o., BOHEMIA RINGS, s.r.o., ELEKTROPOLI Czech Republic, s.r.o., Umdasch Story Design, s.r.o. a další. V současné době pracuje v těchto odvětvích v kraji okolo 2,5 procenta ekonomicky aktivních obyvatel.



Proč kraj takovou strategii potřebuje?



Vypadá to, že v době digitalizace a umělé inteligence budou hrát právě tato odvětví založená na lidském umu a nápaditosti stále důležitější roli. Chceme být na to připraveni. Rádi bychom, aby mladí lidé, kteří vystudují nebo se vyučí, v kraji zůstali, nebo se do něj po čase vrátili. Podle výzkumů je pro ně důležitý nejen ekonomický kapitál, ale také ten sociální a kulturní v daném místě.



Navíc Evropská unie a různé evropské instituce už nyní vyčleňují významné prostředky na podporu těchto odvětví. Je to například program Kreativní Evropa nebo Nový evropský Bauhaus. Při nedávné návštěvě našeho partnerského regionu ve Francii jsme viděli, že Francouzi se už do těchto programů zapojují. Byla by škoda to nevyužít.



Jaká odvětví jste do strategie zařadili?



Je to samozřejmě kulturní dědictví, dále architektura a rozvoj měst, kultura a vzdělávání, živé umění a v neposlední řadě samotná kulturní a kreativní odvětví. Ta by měla být líhní mladých podnikavých profesionálů, kteří se stanou odolnou částí krajské ekonomiky. Tady si slibujeme posílení možností také v hospodářsky a sociálně ohrožených regionech.



V čem strategie změní zaběhlé praxe z minulých let?



U každé kategorie máme konkrétní cíl i jak se k němu dostat. Například v oblasti kulturního dědictví je jedním z cílů zapojit v ohrožených regionech i odbor rozvoje a investic a pomáhat i tam, kde nemáme krajské organizace. Kultura by měla být dostupná i znevýhodněným skupinám obyvatel a chceme více podporovat projekty k aktivizaci obyvatel v socioekonomicky slabších územích. Dotací by se měly dočkat i některé objekty bez památkové ochrany.



Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.