Leo Express testuje ekologické palivo HVO na Orlicku, sníží emise až o 90 procent

Společnost Leo Express zahajuje pilotní provoz regionálního vlaku na Orlicku na ekologické palivo HVO (hydrotreated vegetable oil). Tento krok je součástí dlouhodobé strategie firmy na podporu udržitelné a šetrné dopravy nejen v regionech. Díky využití paliva dojde ke snížení emisí až o 90 procent oproti naftě.  



„HVO je moderní palivo vyrobené z rostlinných olejů a dalších obnovitelných zdrojů. Je plně biologicky odbouratelné a bez potřeby úprav motoru může nahradit běžnou naftu. Oproti fosilním palivům nabízí HVO výrazně nižší environmentální zátěž. Používání paliva HVO snižuje emise CO₂ i dalších škodlivin až o 90 procent. Přispívá tak k lepší kvalitě ovzduší, zdravějšímu životnímu prostředí a čistější dopravě,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
„Věříme, že koncept ekologicky udržitelné dopravy má skutečný smysl. Cestování má nezanedbatelný dopad na životní prostředí, a právě proto jsme se rozhodli pro zelenější provoz našich regionálních vlaků. Palivo HVO je důležitým krokem tímto směrem,“ říká Martin Bala, místopředseda rady jednatelů v Leo Express.



„Použití paliva na rostlinné bázi ve vlacích je jednou z cest, jak výrazně snížit emise do doby složitějších úprav vozidel či další elektrizace příslušných tratí. Je to tedy alternativa ke klasické naftě, která je vhodným krokem k ekologicky šetrnější drážní dopravě zejména tam, kde zatím není možné nasadit bateriové nebo elektrické vlaky,“ upřesňuje Ladislav Valtr, náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu.



Ekologičtější cestování i tam, kde není trakční vedení 
Pilotní provoz probíhá na jednom z regionálních vlaků na Orlicku. Cílem pilotního projektu je ověřit, jak si palivo HVO poradí s nároky každodenní dopravy v reálném provozu. Výsledky testování pomohou rozhodnout o možném rozšíření používání HVO i na dalších trasách a spojích Leo Express. Leo Express se dlouhodobě zaměřuje na moderní a odpovědná dopravní řešení.  



Zavedení HVO je dalším krokem k tomu, aby se ekologická doprava stala standardem, nikoliv výjimkou. Na plně elektrifikovaných tratích provozuje Leo Express vlaky napájené z trakčního vedení. Na Orlicku není část tratí elektrifikovaná, dopravce proto nasazuje moderní motorové jednotky. Je to určitý kompromis mezi stavem infrastruktury a komfortem pro zákazníky, který je pro Leo Express na prvním místě. Na svých tratích cestujícím navíc dopravce umožňuje kompenzovat svou uhlíkovou stopu prostřednictvím příspěvku k jízdnému, které následně využívá na výsadbu stromů.  



Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.