

V úterý 20. května jsme cvičili na Letišti Pardubice. Dvoumotorovému, úzkotrupému letounu Embraer 190 (POB 84) začal během přistávání na Letiště Pardubice hořet motor z důvodu závady na palivové soustavě. Letoun měl přibližně 6000 kg paliva a nepřepravoval žádný nebezpečný náklad. Vlivem ztráty výkonu a směru letounu došlo k jeho pádu do zastavěné části letiště Pardubice. Okamžitě jsou vyrozuměny složky a subjekty, které vyjíždí na místo do oblasti bývalého rozptylu letecké techniky Starý Mateřov, který se nachází napravo od osy dráhy, na kterou mělo dojít k přistání. Následkem letecké nehody dojde k úniku a požáru rozlitého paliva, trup se rozlomil, deformován a rozprostřen na dvou místech. Trup byl vlivem pádu bez příďového i hlavního podvozku. Na místě bylo velké množství zraněných, ale i usmrcených osob, a to nejen vně trupu, ale také v okolí místa vzniku letecké nehody.
K cvičné události vyjely jednotky profesionální z Pardubic, Holic, Chrudimi, vojenská hasičská jednotka Pardubice, jednotky podniku Paramo a Synthesia a dobrovolné jednotky z Chrudimi, Heřmanova Městce, Choltic, Starého Hradiště, Srchu. Tedy jednotky z druhého stupně požárního poplachu. Dále na místě byla Zdravotnická záchranná služba Pardubického kraje, PČR a vojenská policie.
Hasiči na místě zásahu prováděli záchranu osob a likvidaci požáru. Došlo k rozlití paliva, trup letadla byl rozlomen a deformován. K hašení hasiči použili vodu a pěnu. Bylo provedeno roztřídění a odsun zraněných dle metody START*). Při cvičení pracujeme s 34 figuranty na ploše, nicméně musíme být připraveni na letadlo s 200 cestujícími. Někteří Figuranti byli zraněni smrtelně, jiní utrpěli popáleniny, zlomeniny, došlo i ke krvácení a někteří figuranti byli v bezvědomí. Místa zásahu velitel zásahu rozdělil na sektory. Pro odvoz lehce zraněných osob byl přistaven autobus. Jednotlivé složky IZS spolu dobře spolupracovaly.
Cílem cvičení je prověřit letištní pohotovostní plán letiště Pardubice a směrnic vojenské hasičské jednotky Správy letiště Pardubice. Prověřit informační tok a vyrozumění složek IZS předurčených pro MU na letišti, kontrola dojezdových časů, ověřit činnost velitele zásahu, velitelů sektorů i jiných vedoucích složek IZS a jejich součinnost.
Za poslední 3 roky evidujeme na území Pardubického kraje 4 dopravní nehody letecké (letadlo, kluzák, ultralight, vírník). Žádná z těchto nehod nebyla přímo na letišti Pardubice. Během těchto událostí došlo ke zranění 5 osob a usmrcení 1 osoby.
*) Při cvičení byla využívána metoda třídění obětí START (S – snadná, T – terapie, A – a, R – rychlé, T – třídění), která se používá pro třídění osob postižených mimořádnou událostí v případě většího počtu obětí (zpravidla nad 10 obětí), kdy je nedostatek zdravotnického personálu vzhledem k počtu obětí. Cílem je vždy stanovit prioritu transportu obětí na stanoviště třídění raněných v prostoru pro poskytnutí zdravotní péče, kde je jim poskytována odborná zdravotnická péče zpravidla záchranáři zdravotnické záchranné služby.
por. Bc. Vendula Horáková, tisková mluvčí