

Skupina starostek a starostů se pod vedením náměstka hejtmana pro dopravu Ladislava Valtra minulý týden ve Francii zúčastnila prezentace fungování vysokorychlostních tratí v praxi. Cílem bylo ověřit si, jak reálný provoz ovlivňuje život v přilehlých obcích, a připravit se tak na budoucí výstavbu tzv. pardubické odbočky nové tratě z Prahy do Wroclawi.
Ladislav Valtr minulý týden zastupoval Pardubický kraj ve francouzském Štrasburku a Remeši na prezentaci reálného provozu vysokorychlostních tratí (VRT) a vlaků TGV. Akci organizovala státní Správa železnic právě pro kraje a starosty obcí z území dotčeného budoucí výstavbou. Pardubického regionu se v budoucnosti bude týkat takzvaná „pardubická“ odbočka nově budované trati z Prahy do polské Wroclawi. Z dotčeného území projevili zájem o výjezd konkrétně zástupci obcí Chýšť, Voleč, Rohovládova Bělá, Vyšehněvice a Lázně Bohdaneč, nabídku k účasti dostaly i další obce.
„Chtěli jsme se na vlastní oči a uši přesvědčit, jak moc zasahuje provoz vysokorychlostních vlaků do života obyvatel přilehlých obcí, protože to je jeden z přetrvávajících argumentů starostů, kteří mají obavu, že by kromě hluku mohlo dojít k omezení rozvoje jejich obcí například záborem zemědělské půdy,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu a dopravní obslužnost Ladislav Valtr.
„Podobné exkurze jsou důležitým krokem k lepšímu porozumění, co vysokorychlostní tratě skutečně znamenají pro regiony a jejich obyvatele. Naším cílem je navrhnout trasu tak, aby co nejméně zatížila okolí a zároveň přinesla maximální dopravní užitek. I proto považujeme osobní zkušenost starostů s fungováním VRT v zahraničí za důležitý prvek přípravy a nedílnou součást dialogu, který se samosprávami vedeme od prvotních příprav,“ uvedl ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí Správy železnic Jakub Bazgier.
V řadě evropských zemí jsou vysokorychlostní tratě součástí běžného života již řadu let a s ohledem na jejich rychlost konkurují na střední vzdálenosti i letadlům.
VRT Praha – Hradec Králové/Pardubice – Wroclaw (RS 5)
Cesta mezi Prahou a krajskými městy Pardubice a Hradec Králové bude trvat okolo 30 minut, z Prahy do polského hlavního města Varšavy se dojede za necelé čtyři hodiny.
„Z hlediska rozvoje Pardubického kraje je napojení na vysokorychlostní železnici velmi žádoucí. S výstavbou těchto tratí půjde ruku v ruce synergická výstavba další moderní infrastruktury. V rámci drážní dopravy se pak výstavbou odbočky na Pardubice zvýší kapacita stávajícího koridoru, což povede ke zkracování jízdní doby vlaků objednávaných krajem. Dojde také k rozšíření rozsahu nákladní dopravy, která má za současných podmínek velké problémy přeplněný koridor používat,“ dodal Valtr.
Bude se jednat o novostavbu elektrizované dvoukolejné trati zabezpečené systémem ETCS. V současné době je dopracována studie proveditelnosti, kterou posuzuje Ministerstvo dopravy ČR.
„Investorem stavby bude samozřejmě stát, nikoli krajská samospráva. Přesto chce být Pardubický kraj od začátku u toho a chce být nápomocen tomu, aby budoucí stavba a existence vysokorychlostních tratí ovlivnila přilehlé obce co nejméně a aby byla zvolena varianta trasy, jejíž dopady na život obyvatel budou co nejmenší. V konkrétních případech negativních vlivů na obce by pak měly přijít úvahy nad adekvátní kompenzací ze strany státu,“ řekl na závěr Ladislav Valtr.