Stát přispěje kraji na vybudování obchvatu Vysokého Mýta

Pokračování stavby dálnice D35 na území Pardubického kraje, ale také budování krajských přivaděčů včetně severozápadního obchvatu Vysokého Mýta a propojení D35 směrem na Choceň. To byla hlavní témata jednání hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického a náměstka hejtmana pro oblast dopravy Ladislava Valtra s ministrem dopravy Martinem Kupkou, generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic ČR Radkem Mátlem a ředitelem Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyňkem Hořelicou. Jednání se zúčastnili také zástupci Vysokého Mýta a Správy a údržby silnic Pardubického kraje.



„Severozápadní obchvat Vysokého Mýta s pokračováním okolo Chocně a Běstovic je jednoznačně nejsložitějším a finančně nejnáročnějším přivaděčem na dálnici D35. Proto debatujeme se státem o podpoře této klíčové stavby, která s ohledem na rozpočtového určení daní není v našich finančních možnostech. Po dopřesnění projektu v tuto chvíli vychází první dvě etapy stavby na 890 milionů korun. Z naší strany platí závazek, že budeme schopni uvolnit 200 milionů korun nad rámec uzavřeného memoranda se státem, které bylo celkově alokováno na 2,7 miliardy korun. Z tohoto memoranda budeme schopni využít 100 milionů korun na záchranný archeologický průzkum a na projektování stavby, což jsou investice, které chceme realizovat převážně  v roce 2026. Se státem tak nyní hovoříme o podpoře ve výši 600 milionů korun rozložených do let 2027 a 2028. Tato částka by se dle příslibu pana ministra Kupky měla projevit v usnesení vlády. Domluvili jsme se pro případ navýšení realizační ceny na obecném principu financování v poměru 1 ku 3, za což chci panu ministrovi velmi poděkovat, protože po celou dobu našich jednání se jedná o velmi vstřícnou a otevřenou komunikaci,“ uvedl hejtman Martin Netolický.



Akce "Napojení silnice II/312 na D35 MÚK Vysoké Mýto - západ" je rozdělena do třech samostatných etap. "První etapu obchvatu Vysokého Mýta představuje 2,8 kilometru dlouhý úsek od mimoúrovňové křižovatky s D35 až po lokalitu Na Vinicích. Druhou etapou navazující na obchvat Vysokého Mýta je modernizace stávající komunikace II/357 v délce přibližně 1,5 kilometru. Třetí etapou je samotný obchvat Chocně až po napojení na silnici II/312 u Mostku. Tato třetí etapa vychází v předpokládané hodnotě 2,45 miliardy korun. Nyní máme kompletní projektovou dokumentaci k územnímu řízení a v řízení je vydání územního rozhodnutí o umístění stavby pro I. a II. etapu. Souběžně probíhá zpracování zadávací dokumentace na výběr dodavatele na záchranný archeologický výzkum - I. a II. etapa, aby mohl být zahájen neprodleně po vydání územního rozhodnutí. Stejně tak přichází na řadu i výkupy pozemků. Projektová dokumentace ve stupni dokumentace pro stavební povolení na I. a II. etapu je také k dispozici,“ shrnul aktuální stav příprav náměstek hejtmana pro oblast dopravy Ladislav Valtr.



V rámci loňského jednání ve Vysokém Mýtě bylo domluveno zpracování měření intenzit dopravy na silnici II/357. „V rámci těchto měření se ukázalo navýšení oproti předpokládanému modelu, a to až do výše šest tisíc vozidel. S postupně dokončovanými dalšími úseky dálnice D35 ve směru na východ lze tedy očekávat další navyšování intenzit dopravy,“ sdělil ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.



Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.