Nové stromořadí ctí historii. Vzniká při rekonstrukci mezi Břehy a Sopřečí

Rekonstrukce silnice mezi obcemi Břehy a Sopřeč na Přeloučsku přinese nejen opravu poškozené vozovky, ale i citlivý přístup k ochraně kulturní krajiny v nárazníkové zóně památky UNESCO.



Národní památkový ústav ocenil způsob, jakým se daří skloubit modernizaci dopravní infrastruktury s respektem k historickému rázu území. Součástí projektu je výsadba nového stromořadí, která začala v tomto týdnu.



„V úseku vedoucím bývalou hrází Žernovského rybníka vzniká nové jednostranné stromořadí, které navazuje na historické krajinářské úpravy z 19. století. Stromy – střídající se jírovce a lípy – jsou vysazovány ve vzdálenosti tří metrů od vozovky. Po dokončení prací budou mezi novými stromy a silnicí instalována dřevěná svodidla, která citlivě imitují linii původní aleje a zároveň napomohou bezpečnosti silničního provozu,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr.



Tento postup kladně hodnotí i Národní památkový ústav. „Tato obnova je z hlediska památkové péče vzorovým příkladem nalezení kompromisního řešení. Správě a údržbě silnic Pardubického kraje se podařilo najít způsob ochrany kulturně-historických hodnot při úpravě autentického stromořadí na bývalé hrázi Žernovského rybníka také v kontextu současných legislativních požadavků. Obnova respektuje i požadavky ochrany v krajinné památkové zóně Kladrubské Polabí, v níž se mimo jiné lokalita nachází,“ řekla tisková mluvčí pardubického pracoviště Národního památkového ústavu Zuzana Vlasáková.



Rekonstrukce klíčové spojnice pokračuje
Rekonstrukce silnice III/32722 začala v dubnu a měla by trvat do poloviny července. Téměř 3,5 kilometru dlouhý úsek mezi obcemi Břehy a Sopřeč prochází výraznou obnovou – od výměny konstrukčních vrstev vozovky přes sanaci krajnic až po rekonstrukci mostu přes Sopřečský potok.



„Stav vozovky byl dlouhodobě nevyhovující a vyžadoval zásadní zásah. Vzhledem k rozsahu poškození je třeba provést sanaci až do hloubky 120 centimetrů. Používáme technologii recyklace za studena, která umožňuje znovuvyužití části původního materiálu a zároveň je šetrná k životnímu prostředí. Celkové náklady projektu dosahují 55 milionů korun. Jedná se o jednu z největších investic do krajské silniční sítě v letošní stavební sezoně,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.



V rámci prací bude sjednoceno šířkové uspořádání komunikace na šest metrů a obnoveno odvodnění. „Mostní objekt získá novou izolaci a asfaltový povrch, osazena budou i nová svodidla. Silnice Břehy – Sopřeč je důležitou spojnicí i přístupovou trasou k dálnici D11. Po rekonstrukci bude její stav odpovídat současným technickým a bezpečnostním standardům,“ dodal Valtr.



Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.

1
Post image
2
Post image
3
Post image
4
Post image
5
Post image