
Na začátku května začala stavba nového mostu mezi Kladruby nad Labem a Řečany nad Labem. Po demolici starého mostu pokračuje stavební firma zakládáním nového mostního objektu. Už brzy bude vidět, jak nová stavba roste. Mezitím začíná výroba ocelového mostu.
„V současné době probíhá vrtání mikropilot pro obě opěry s tím, že na řečanské straně je v tuto chvíli zvýšené množství kapacit. Mikropilot je celkem 88 na každé straně budoucího mostu. S těmito pracemi by stavební firma měla být hotová do konce srpna a naváže se výstavbou železobetonové konstrukce spodní stavby. Od září už bude každý měsíc vidět pokrok, jak nový most roste. Opěry se budou dělat na obou stranách zároveň. Tyto práce na spodní stavbě budou probíhat do začátku prosince letošního roku,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr.
V prosinci potom začnou přípravné práce na stavbě skruže pro nosnou konstrukci a po Novém roce už by měla začít montáž nosné ocelové konstrukce, která bude probíhat v prvním pololetí roku 2026.
„V tuto chvíli se do mostárny člena Sdružení Mostostal Kielce v Polsku v naváží z hutí plechy na nosnou konstrukci a během podzimních měsíců se zahájí její výroba. Než se bude ocelová konstrukce navážet na stavbu, budou probíhat výrobní přejímky v přímo ve výrobním závodě v Polsku. Poté se jednotlivé dílce dovezou na stavbu a budou se montovat a dále svařovat přímo na postavené skruži,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.
Střední pole mostu se ale kvůli hmotnosti bude na místo muset dostat jinak – a to po řece Labi. „Zajímavostí je, že střední pole mostu se bude předmontovávat v loděnici Chvaletice a do mostního otvoru se bude přepravovat pontony po řece. Je to kvůli tomu, že tato část konstrukce má velkou váhu a na stavbě není dostatek prostoru pro využití velkých mobilních jeřábů. Tento způsob je tedy ideální,“ dodal Ladislav Valtr.
Na místě stavby dosud zůstaly částečně ubourané pilíře starého mostu. „Má to svůj důvod. Původní pilíře stavební firma použije na podepření dočasné skruže – opěrné konstrukce. Je to z toho důvodu, že jsou stabilní a nedojde k sedání podpěrných konstrukcí. Nemusíme tedy stavět dočasné konstrukce, což přináší časovou úsporu,“ vysvětlil Zdeněk Vašák.
Financování nového mostu
„Zakázka byla vysoutěžena za více než 236 milionů korun včetně DPH. Státní fond dopravní infrastruktury přispěje na stavbu přesnou polovinou vysoutěžených nákladů. Most v Řečanech nad Labem byl koncipován tak, aby zajistil bezpečný provoz, plynulý tok dopravy a zároveň umožnil bezproblémovou plavbu po řece Labi. Současně je navržen tak, aby harmonicky ladil s okolní krajinou. Jeho architektonické pojetí bere ohled na historické i přírodní hodnoty území v sousedství Kladrubského hřebčína, který je součástí světového dědictví UNESCO,“ informoval hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
O mostu
Původní most sloužil pro překonání řeky Labe od roku 1926. Prohlídky ale odhalily zjevné trhliny, praskliny a další poškození jak na nosné konstrukci, tak na spodní stavbě, a provoz na mostě tak musel být uzavřen. Pardubický kraj proto pořídil nové mostní provizorium, které nechal v roce 2023 osadit vedle stávajícího mostu jako přípravu pro modernizaci stávajícího mostu a zároveň pro zachování dopravní obslužnosti regionu z důvodu havarijního stavu mostu. Jeho součástí je i lávka pro pěší. Provizorium měří přibližně sto metrů a tvoří ho třímetrové moduly. Díky tomu ho potom Pardubický kraj bude moci použít na jiných místech dle aktuální potřeby. Více informací a přesný harmonogram stavby najdete na webu www.mostrecany.cz.
Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.
