

Na začátku května začala stavba nového mostu v Řečanech nad Labem, která byla vysoutěžena za více než 236 milionů korun včetně DPH. Státní fond dopravní infrastruktury nyní přislíbil financování přesné poloviny vysoutěžených nákladů.
„Financování padesát na padesát kraj předpokládal od začátku. Tehdy rozpočtovaná cena činila zhruba 192 milionů korun a vycházela z dokumentace ke stavebnímu povolení z roku 2022. To je de facto kvalifikovaný odhad, který nevychází z položkového rozpočtu. Tomu odpovídal původně sjednaný příspěvek státu v řádu 96 milionů korun. Ceny materiálu i práce se však od té doby v případě mostních staveb zvýšily. Díky úspěšným jednáním s ministrem dopravy Martinem Kupkou a Státním fondem dopravní infrastruktury v posledních týdnech nyní můžeme počítat s navýšením podílu státu o dalších více než 21 milionů korun, tedy s dorovnáním příspěvku do poloviny reálně vysoutěžené částky, která činí více než 236 milionů korun,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr.
V současnosti probíhá demolice původní mostní konstrukce, která je první etapou celého projektu. Stavební firma začala ze strany mostu od Řečan nad Labem. V červnu letošního roku bude v Polsku zahájena výroba nové ocelové konstrukce. Ta bude následně po jednotlivých dílech přepravena na místo stavby, kde proběhne její montáž a svařování. „Starý most právě rozebíráme. Aktuálně jsou realizované nájezdové klíny podél obou opěr a probíhá demolice prvního pole nosné konstrukce směrem od Řečan nad Labem,“ vysvětlil stavbyvedoucí Petr Jelínek ze společnosti Chládek a Tintěra Pardubice.
Dopravní omezení v místě jsou minimální, protože doprava je po celou dobu rekonstrukce převedena na provizorní most, který byl zprovozněn už v roce 2023. „Pro řidiče a pěší se zatím nic nemění, nadále mohou využívat provizorní přemostění. Vzhledem k pohybu stavebních strojů a pracovníků ale prosíme veřejnost o zvýšenou opatrnost,“ doplnil ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.
Nový most v Řečanech nad Labem byl navržen s ohledem na bezpečnost, plynulost dopravy a splavnost Labe. „Zároveň však citlivě zapadá do okolní krajiny. Jeho architektonické řešení respektuje historický a přírodní kontext území v blízkosti Kladrubského hřebčína, které je zapsané na seznamu UNESCO. Stavba přinese zásadní zlepšení dopravního spojení pro zdejší obyvatele i návštěvníky,“ dodal Valtr.
O mostu
Původní most sloužil pro překonání řeky Labe od roku 1926. Mostní prohlídky ale odhalily zjevné trhliny, praskliny a další poškození jak na nosné konstrukci, tak na spodní stavbě, a provoz na mostě tak musel být uzavřen. Pardubický kraj proto pořídil nové mostní provizorium, které nechal v roce 2023 osadit vedle stávajícího mostu jako přípravu pro modernizaci stávajícího mostu a zároveň pro zachování dopravní obslužnosti regionu z důvodu havarijního stavu mostu. Jeho součástí je i lávka pro pěší. Provizorium měří přibližně sto metrů a tvoří ho třímetrové moduly. Díky tomu ho potom Pardubický kraj bude moci použít na jiných místech dle aktuální potřeby. Více informací a přesný harmonogram stavby najdete na webu www.mostrecany.cz.