

Na svém zasedání 24. září schválila Vláda České republiky návrh Martina Kupky na příspěvek 600 milionů Kč na stavbu napojení silnice od Chocně na D35. Stavět by se mělo začít už v roce 2027. Komunikace bude sloužit nejen jako severozápadní obchvat Vysokého Mýta, ale také jako přivaděč k nové dálnici D35.
„Jedná se o první dvě etapy stavby, která by ve své třetí etapě mohla pokračovat obchvatem okolo Chocně k silnici II/312. Tyto první dvě etapy by měly podle podkladů z projektové dokumentace činit 890 milionů korun s DPH a bez podpory státu by nebylo možné ji postavit. Financování bude díky této podpoře v obecném principu v poměru 1 ku 3. Díky tomu budeme moct začít stavět, a to pravděpodobně už v roce 2027,“ sdělil hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Pardubický kraj se na zahájení stavby připravuje. „V tuto chvíli máme územní rozhodnutí s nabytím právní moci a chystáme se do dvou týdnů předložit žádost o povolení stavby. Současně se finalizuje výběr dodavatele na provedení archeologického průzkumu. Budou také zahájeny majetkoprávní činnosti s výkupy pozemků,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr.
Nové napojení II/357 na D35 přinese zlepšení kvality života obyvatel
První dvě etapy měří dohromady přibližně 4,4 kilometru. „Jejich výstavba přinese zásadní odlehčení dopravě ve Vysokém Mýtě, kde dnes denně projíždí více než 6 000 vozidel, přičemž se s postupným otevíráním dalších úseků dálnice D35 dá očekávat nárůst. Odvedením tranzitní dopravy mimo město dojde k výraznému zklidnění dopravy, snížení hluku i emisí a ke zvýšení bezpečnosti. Pro obyvatele Chocně pak stavba znamená rychlejší a pohodlnější napojení na D35 bez nutnosti projíždět centrem Vysokého Mýta, což přispěje také ke zkrácení jízdních časů. Přímé napojení silnice od Chocně k dálnici je další důležitý krok nejen ke zrychlení dálkové dopravy, ale hlavně i k jejímu směřování mimo města, a tedy ochraně kvality života místních obyvatel,“ řekl Ladislav Valtr.
Součástí projektu je nejen výstavba nové silnice, ale také rekonstrukce části stávající II/357, výstavba mostních estakád přes řeku Loučnou a železniční trať Choceň–Litomyšl, nové okružní křižovatky, přeložky cyklostezek a místních komunikací či protihluková opatření a přeložky inženýrských sítí. Významným přínosem bude i zvýšení bezpečnosti dopravy a lepší plynulost tranzitního spojení v celém regionu. „Napojení na dálnici D35 přinese novou dynamiku nejen dopravě, ale i hospodářskému rozvoji širšího okolí. Projekt je ukázkou toho, jak propojení investic státu a kraje může přinést rychlejší řešení problému a dlouhodobý užitek,“ doplnil Ladislav Valtr.
Pomůže už otevření dalšího úseku dálnice
Vysoké Mýto se už letos zbaví části tranzitní dopravy díky otevření úseku dálnice D35 Vysoké Mýto – Džbánov. Nadále ale zůstane silná dopravní zátěž ze směru od Choceňska, kde řidiči budou vyhledávat napojení na D35. Právě tuto situaci bude nová komunikace k D35 „MÚK Vysoké Mýto – západ“ řešit.
První etapa přivaděče představuje 2,8 km dlouhý úsek od mimoúrovňové křižovatky s D35 až po lokalitu Na Vinicích. Druhou etapou je modernizace stávající komunikace II/357 v délce přibližně 1,5 kilometru. Územní studie pak řeší také třetí etapu – samotný obchvat Chocně až po napojení na silnici II/312 za místní části Hemže před obcí u Mostku. „Tato třetí etapa vychází v předpokládané hodnotě 2,45 miliardy korun, což je částka, kterou Pardubický kraj pouze ze svého rozpočtu na jednu dopravní stavbu vydat nemůže. O budoucnosti této části přivaděče budeme i nadále hledat finanční prostředky pro její výstavbu,“ dodal Martin Netolický.