

V Dolní Čermné odstartovala stavba prvního mostu svého druhu v Pardubickém kraji. Most na silnici II/314 je ve špatném technickém stavu. Tento rok začaly práce vybudováním mostního provizoria a přípravou na demolici stávající konstrukce. Samotná výstavba nového dřevobetonového mostu proběhne v příští stavební sezoně.
„Jedná se o investici v hodnotě 32 milionů korun včetně DPH. Most v Dolní Čermné je důležitý nejen pro samotný městys, ale i pro dopravu v širším okolí. Díky provizornímu přemostění se podaří zachovat plynulý provoz osobních aut, autobusů i vozidel integrovaného záchranného systému. U nákladní dopravy jsou připraveny objízdné trasy,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Nejprve provizorium, pak demolice
V první fázi stavby se buduje provizorní komunikace a mostní konstrukce, která zajistí dopravu během celé rekonstrukce. Provizorium bude jednopruhové se šířkou čtyři metry a chodníkem pro pěší. Délka provizorní komunikace činí více než 90 metrů a umožní bezpečné převedení osobních vozů, autobusů i vozidel IZS. Následně přijde na řadu demolice starého mostu, jehož nosná konstrukce i spodní stavba jsou v havarijním stavu.
„Most v Dolní Čermné je prvním objektem v našem kraji, kde využijeme kombinaci dřeva a betonu. Technologie umožňuje rychlejší instalaci, nižší cenu a v neposlední řadě také menší uhlíkovou stopu. To je trend, jsem proto rád, že se nám podařilo spustit tento pilotní projekt. Na podzim připravíme staveniště a zajistíme demolici, samotná stavba mostu se pak uskuteční v příští stavební sezoně,“ vysvětlil náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr.
Nový most bude z kombinace dřeva a betonu
Nová konstrukce vznikne v příštím roce. „Most bude jednopólový, založený na železobetonové spodní stavbě a dřevobetonové desce. Jde o pilotní projekt, na který kraj navazuje po předchozích zkušenostech ze zahraničí i z tuzemských pilotních staveb,“ řekl hejtman Netolický.
„Dřevobetonové mosty se ukazují jako spolehlivé řešení menších mostních staveb. Využití dřeva přináší jak ekologické, tak ekonomické výhody. Do budoucna by se tato technologie mohla uplatnit častěji. Věřím, že nový most bude dobře sloužit nejen motoristům, ale i chodcům,“ doplnil ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.
Práce potrvají dvě stavební sezony – letos provizorium a demolice, příští rok samotná stavba. Hotovo by tak mělo být v prvním pololetí roku 2026.